Comunicat de FundiPau davant les declaracions de Donald Trump sobre la franja de Gaza i l’USAID.
Barcelona, 6 de febrer de 2025
Des de Fundipau condemnem la crida de l’actual president dels Estats Units, Donald Trump, a l’exili forçat del poble palestí de la Franja de Gaza, un anunci absurd, immoral i criminal que només pot ser descrit com una proposta de neteja ètnica. Considerem que les seves declaracions de “prendre el control de la Franja de Gaza” constitueixen una violació del dret internacional humanitari.
Després de 16 mesos de conflicte i genocidi per part de l’estat d’Israel, gairebé 50.000 víctimes mortals i Gaza en runes, tot i la declaració d’un alto el foc, els supervivents de la Franja de Gaza continuen patint les conseqüències de més d’un any de guerra. Mentrestant, Israel, amb la connivència de diferents estats occidentals (incloent-hi la venda d’armes des de l’estat espanyol) amplia els seus atacs a Cisjordània. Sota aquestes condicions, Trump ha declarat, de la ma de Benjamin Netanyahu, les seves intencions d’ocupar la Franja de Gaza. Tot això està passant tot i l’ordre de detenció cap a Benjamin Netanyahu dictada per la Cort Penal Internacional i amb acusacions de la Cort Internacional de Justícia de cometre “indicis de genocidis” a la Franja de Gaza.
Paral·lelament, Trump ha declarat també les seves intencions de desmantellar l’USAID, l’Agència d’EUA pel Desenvolupament Internacional. Sent un dels majors agents d’ajuda humanitària, el tancament de l’organisme posaria en risc els drets de milions de persones, a més de suposar un fre per la cooperació internacional.
A FundiPau fem una crida en contra de les incitacions a més crims i violacions del dret internacional humanitari, i a favor de reforçar la treva existent i aplicar mecanismes judicials als actors que hagin perpetrat crims. Així mateix, cal destacar la manca de posicionament, cada cop més evident, de la Unió Europea, en general, i els seus estats membres, en particular. Lluny de generar propostes alternatives davant de les polítiques populistes i amb derives autoritàries de Trump, els estats europeus legitimen l’augment de despesa pública en defensa, incloent-hi l’estat espanyol.
Finalment, volem impulsar a estats i òrgans públics a establir polítiques de pau. A Catalunya, la potencial aprovació d’un Pla Director País de pau, com a política pública legitimadora de la Llei de foment de la pau (2003), ha de ser un vector impulsor per a moltes altres nacions i estats que apostin per models alternatius de seguretat i un vertader compromís per la justícia global.